torsdag den 18. oktober 2012

Pølsehorn - af den usunde slags! ;)



 
Normalt laver jeg pølsehorn af grovdej inc. vegetabilsk olie og postevand, men i denne uge fik jeg lyst til de usunde af slagsen, dem med smør, mælk, æg, sukker og hvidt hvedemel.
 
Opskrift:
2 dl letmælk
25g gær
2 spsk smør
1 tsk salt
1 æg
1 tsk. sukker
mel til dejen har passende konsistent (stadig blød)
 
Metodik: Lun mælken og smørret i en gryde (37 grader) og hæld det over gæren. Tilsæt de øvrige ingredienser og herefter mel lidt efter lidt indtil dejen slipper skålen. Det hele skal æltes grundigt til dejen er smidlig og elastisk - her er min røremaskine guld værd!
Lad dejen hæve - MINDST 45 min. Herefter burde dejen været hævet til dobbelt størrelse.
Dejen slås ned, deles i 2 og rulles ud til 2 store cirkler. Cirklerne deles i slices og man er nu klar til at lave sine horn. Pølsen kommes på slicen fra den store ende og der rulles. Læg pølsehornet på bagepladen med snippen nedad. Man kan vælge at komme ketchup, sennep og ristede løg i sine pølsehorn - men ærlig talt synes jeg aldrig resultatet bliver særlig godt. Det bliver ofte tørt og kedeligt fordi det er umuligt at komme nok ketchup i når man også skal kunne rulle dejen rundt om pølsen. Spis i stedet ketchup til - så kan du også tage så meget som du vil ;)
Når du har lavet alle pølsehornene skal de hæve ca. 40 min. Herefter pensles de med æg og man kan evt. drysse med sesam som jeg har gjort. Hornene skal have 15 min ved 180 grader i en forvarmet varmluftsovn.

1 kommentar: