lørdag den 19. marts 2011

Moussaka


Således laver jeg moussaka:

Lav først en god kødsauce med store flåede tomater, løg, lidt friske tomater (hvis du kan få nogle gøde røde nogle), masser af hvidløg, oregano, salt, peber, olivenolie og selvfølgelig noget godt oksekød... evt. lidt rødvin...Det skal ikke være alt for magert synes jeg.... Den skal koge godt ind da moussakkaen vil blive for våd ellers...
Det ideelle er at udvande aubergineskiver med salt aftenen før man vil lave sin moussakka, men hvis man bare koger sin kødsauce godt ind så kan dette godt undlades... især hvis man vælger at tilsætte skivede kartofler til sin moussaka, som jeg... Dette gør jeg for at retten kan være nok i sig selv... så behøver man ikke at servere andet end lidt tzatziki til...
når man har lavet sin kødsauce, så lægger man alle delene i lag som vist på billederne... Øverst kommer man en bechamel på - gerne indeholdene æg, da laget derved soufflerer op på en lækker måde... Hvis man ikke kan lave en bechamel, kan jeg tilføje at der findes 1000000 opskrifter på nettet....
Moussakaen skal have ca 40 min i ovnen ved 180 grader eller indtil kartoflerne er møre og osten gylden...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar