mandag den 18. november 2013

Soba - boghvedenudler på japansk


Soba laver jeg ofte, når det skal gå hurtigt til frokost, og når rugbrød ikke lige er sagen. 
Boghvedenudler kan faktisk være utroligt svære at finde, men prøv i den lokale helsekostforretning. Jeg finder mine i Real supermarked, nede over grænsen.

Soba er en japansk ret, som hovedsageligt består af kolde boghvedenudler som dyppes i en soyabaseret sauce. Retten er lækker på en varm sommerdag.

Boghvedenudlerne koges som anvist på pakken, mine skulle have 5 minutter i letsaltet kogende vand. Herefter afkøles de i rindende koldt vand, drænes og anrettes på en tallerken med strimler af tørret nori og en klat wasabi og evt. lidt fintskåret forårsløg.

Dyppelsen laver jeg på følgende måde:
1 spsk. soya
1 spsk. koldt vand
1 tsk. risvinseddike

Wasabien kommes i saucen og nudlerne dyppes i saucen. Hvis du vil se, hvordan man spiser soba på den rigtige måde, så søg på youtube "how to eat soba". Man må gerne slubre, sådan kommer den sarte boghvedesmag til sin ret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar