onsdag den 21. marts 2012

Food Expo 2012

Igen i år var jeg på food expo... For dem som ikke lige ved hvad det er, så kan jeg fortælle at det er en fagmesse for folk som på en eller anden måde arbejder med mad... Der ind under hører jeg jo, og jeg elsker at være på messe... Var der sammen med min veninde og skolekammeret fra da jeg gik på ernæringsassistentuddannelsen... Det var rigtig hyggeligt.. Det er virkelig bare et mekka for madentusiaster...

Der er mange konkurrencer derude, fx årets kokkeelev, nordens bedste kok, årest bedste bager osv... Jeg var med til at overvære konkurrencen - årest bedste leverpølse, som silkeborg slagteren vand med hans grovhakkede leverpølse... :)

Man skal tage derud på tom mave, for der er smagsprøver overalt... Nogle bedre end andre, og nogle mere innovative end andre...

Der var de sædvanlige stande - fx rynkeby, arla, knor, frisko, findus osv. osv. men der var også en hel masse nye og små firmaer repræsenteret.. Disse fandt jeg mest interessante...


Her et lille fokus på de mest spændende ting jeg smage:

Lakridssirup til is og desserter lavet på ren rålakrids

Strøsukker med forskellige smage - fx urter, lakrids osv.

Rabarbersaft på sodavandsflaske - virkelig virkelig lækkert - den må jeg ud og finde i detail!

Peanuts med kakaosmag og vinsmag

Dessertvin med bobler lavet på te - yderst interessant.

Alternative pestoer - lavet på fx svampe, gule pestoer lavet af peberfrugt og blendede
rodfrugter.

Yoghurter lavet på soyamælk.

Sorbetis lavet på akaibær.

Idisk ret med kylling og kardemomme.

Chokoladebrownie lavet af kokkelandsholdet.

Agurkerelish og rødkålsrelish til hotdogs

Milkshake med kaffesmag


Jeg ville dog aldrig blive færdig hvis jeg skulle fortælle om alt hvad jeg smagte derude.
Jeg kan fortælle at især var udbuddet af stande med røget fisk meget stort... Jeg synes også man kunne få pølser i forskellige udgaver overalt.. Nå ja, kager og is var også velrepræsenteret :D

Hvis jeg skal være lidt kritisk (og det skal jeg jo) så vil jeg sige, at jeg synes der er for meget halvfabrikata derude på messen. Det er lidt en skam hvis flere og flere kantiner går i den retning (hvilket jeg rent faktisk ikke kan gennemskue).. Det er (for det meste) egentligt lødige produkter som sælges til kantinerne, men jeg synes det er en skam, hvis man ikke fokuserer på at lave tingene selv.. Så bliver alt ensformigt og kedeligt, hvis alle har de samme færdigproducerede snitsalater og færdigstegte frikadeller. Jeg ved godt at mange kantiner er pressede mht. tid og økonomï, men jeg synes ikke at halvfabrikata nødvendigvis er løsningen.. Jeg synes man skal have lidt faglig stolthed og vise, at man rent faktisk selv kan producere billig, sund og lækker mad i storproduktioner - for det kan lade sig gøre!

Alt i alt en spændende messe som jeg synes bød på mere end sidste år... Og så afsluttede jeg den lige med en tur i de skønne massagestole som står ikke langt fra udgangen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar