onsdag den 21. marts 2012

Maden til min mors 50'års

 Dette billede er af mine butterdejssnegle  - den ene slags med blendede soltørrede tomater, den anden slags med blendede sorte oliven.De er mega nemme at lave. Man tager bare nogle købte butterdejsplader og smørrer noget pesto på - ruller dem og skærer dem ud. de skal så lige trykkes flade og pensles med lidt æg hvorefter de bages i ovnen ved 160 grader i ca 15-20 min.
 Denne salat er lavet med en masse forskellige salattyper og krydderurter, stegte blommer med honning og timian, rød peber, smuldret feta og saltmandler.
 Jeg beklager mange gange at dette billede er blevet så dårligt.. Det er fordi det først blev taget da folk havde spist af retterne. Forrest er det julesalatbåde med rimmet laks (hjemmelavet) dertil lidt brøndkarse, pesto og hytteostkugler. Dette fås ved at skylle hytteost under rindende vand. Glimrende alternativ til fetaost, som jo er noget federe. I baggrunden ses agukeskiver samlet til ringe hvori der er sat 3 marinerede rejer i hver. Klik på billede for at gøre det større.. Rejerne er marineret i hvidløg olie og chili tilsat til salt og peber.
 På dette billede ovenover ses en italiensk pølse og en chorizopølse som skal spises sammen med en artiskokcreme, som der desværre ikke er blevet taget billede af. Artiskokcremen lavede jeg ved at blende grillede artiskokker i olie på glas (drænet) og så tilsatte jeg hvidløg, salt peber og creme fraiche 18%. Sindsyg lækker creme som alle burde unde sig at prøve at lave.
 Ovenover ses stegt krondyrfilet skudt af min far (centrumtemp. 58 grader celcius) med æblepeberrod til højre og kold selleripuré til venstre.
 Ovenover ses bresaula med parmasan, ristede pinjekerner, radiser og rucola. Dertil skal der spises en hjemmelavet basilikumspesto.
Helt i baggrunden et tapashjul med forskellige oliven, soltørrede tomater, dadler, syltede hvidløg og en flødeostecreme med urter. Der ligger også nogle saltmandler som jeg selvfølgelig også selv har lavet. Forrest er det syltede pepperdews (små chilier) med selv samme flødeostecreme med masser af persille. Brøddet er vidst det eneste som jeg ikke selv gav mig i kast med - det havde jeg simpelthen ikke tid til. Føtex laver nogle sindsygt lækre koldhævede flutes som bare lige skal lunes i ovnen :)

På dette billede ses helt ude til venstre cantaloupemelon viklet med parmaskinke.

Denne lagkage blev serveret til dessert og den lavede jeg som jeg lavede bryllupskagen fra i sommers - med lyse lagkagebunde, chokoladeganache, hindbærmousse og en fragilitébund med hasselnødder. Den er overtrukket med smørcreme og marcipan samt bær på toppen. Præsentationen er ikke helt i top da jeg ikke havde tid til at skære kagen til, men det lød til at det smagte folk, så det er jo det vigtigste :) Det var det eneste min mor øskede sig af mig til fødselsdag, så det fik hun.

Til min mors fødselsdag lavede jeg tapasbord, da jeg synes det passer rigtig godt med hvad min mor godt kan lide at spise, og så passer det også godt til en damefrokost. Min mor stod for at lave ostefadet som kom på bagefter. Det var sjovt og udfordrende at lave - det hjælper mig til at holde mine evner ved lige, nu hvor jeg ikke længere bruger min ernæringsassistentuddannelse på en arbejdsplads, da jeg jo studerer ernæring og sundhed..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar