fredag den 9. marts 2012

Min surdej


Her er så min surdej.. Den hedder Buble. Den består af lige dele mel og vand hvor melet består af halv rugmel og halv hvedemel. Hver anden dag fodrer jeg den med lige dele mel og vand. Jeg bruger ca. halvdelen af surdejen hver uge  (Bruger den til rugbrød og hvedebrød tilsalt en ærtestørrelse gær for at få store huller i dejen). Det gode ved denne surdej er at den er nem at holde i og med man bruger halvdelen af den og fodrer videre på den anden halvdel - dette kaldes en våd surdej.

Når man starter surdejen skal den stå ude på køkkenbordet (enten uden låg eller halvt tildækket) ca 4 dage hvor man fodrer den hver dag. Dette er for at starte den ordenligt op. Den skal begynde at skumme og boble lystigt. Efter de 4 dage skal den lugte af kærnemælk eller øl... Hvis den lugter lidt anderledes end det kan den godt bruges alligevel men hvis den lugter at bræk, så smid den ud og begynd forfra... Efter de 4 dage kan den bruges af... Resten af surdejen bliver fodret igen og så kan den stilles i køleskabet hvor man kan fodre den ca. hver anden dag. Man kan sikkert også lade være med at fodre den over længere til, men jeg er kærlig over for min surdej, så jeg lader den ikke sulte af frygt for at den bliver dårlig...

En surdej kan holde meget længe... hvor længe afhænger af hvor godt man passer den - se det som dit lille nye barn... Man får rigtigt lækkert brød med en surdej - syrligt og sejt... Hvor surt brødet bliver afhænger af hvor længe man hæver sin dej og om man hæver den koldt eller varmt.. Hvor meget surdej man skal bruge afhænger af hvor meget "knald" der er i dejen... Man skal ikke bruge ret meget hvis den bobler og skummer rigtig meget... Jeg plejer at bruge ca. et glas til 8 dl vand... og så en lille bitte smule gær på størrelse med en lillefingernegl...

Held og lykke med det!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar