onsdag den 10. august 2011

Citronkylling, men timian, bacon, hvidløg og rodgrøntsager...





Denne opskrift er inspireret af Jamie Oliver, som jeg husker har lavet noget lignende... Hvis i ikke har prøvet den så skulle i tage og gøre det... Det er den mest fantastiske duft som spreder sig i hele køkkenet, når man steger fuglen :) Denne opskrift giver en mør kylling med en aromatisk smag af citron og andre lækre ting....

Det jeg gjorde var at jeg tog en fersk kylling og rensede den... Så tog jeg 25-50g smør og iblandede frisk timian fra haven, 2 hvidløgsfed, citronskal, salt og peber og lidt bacon...  Herefter kom jeg blandingen under skindet på brystet af kyllingen og gned resten ind rundt over det hele på kyllingen.. Herefter tog jeg en citron og skar over i ½ og kom begge dele ind i kyllingen, dryssede med lidt ekstra salt og peber, og stegte den 50 min i ovnen ved 200 grader... Efter et kvarter kom jeg kartofler, gulerødder og hvidløgsfed ned i fadet ved kyllingen samt dryssede med salt og peber.. Undervejs i stegetiden vendte jeg lidt rundt i kartoflerne...

Retten behøver ingen sauce da rodgrøntsagerne blander sig med fonden... Man kan si fonden hvis man vil og lave en sauce af den, men jeg plejer bare at spise som den er sammen med resten af herlighederne...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar