fredag den 19. august 2011

Kyllingedeller med timian, peberfrugt og forårsløg



Jeg kan lide mine deller store, unøjagtige, brune og svampede... Jeg er ikke til frikadeller med store kødstykker i... Jeg kan godt lide når frikadellerne er rørt grundigt sammen så de får en ensartet konsistens.

Opskrift (ca 20 stk):
500g hakket kyllingekød
2 æg
2 spsk mel
1 løg revet/finthakket
100g peberfrugt, tern
100g forårsløg, skiver
Salt
Peber
Timian fra 5 kviste eller 1 tsk tørret
Mælk til farsen opnår en god konsistens

Metodik:
Først røres det hakkede kyllingekød grundigt med timian, salt og peber..
Herefter tilsættes løg, de 2 æg og derefter melet... 
Mælken tilføjes lidt efter lidt indtil en tilpas lind fars opnås... 
Herefter tilsættes grøntsagerne og farsen trækker ca. en halv time i køleskabet...

Hvis man ikke har tid til at lade sin fars trække, går man straks i gang med at stege... Lav først en lille stegeprøve for at tjekke om saltningen er i orden... Hvis ikke justeres dér... Herefter steges dellerne i olie og lidt smør og kommes i et ovnfast fad... Dellerne steges færdig i ovnen ca 15 min - alt efter hvor meget du har givet dem på panden selvfølgelig...

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar