fredag den 23. november 2012

Baklava

Baklava kommer fra middelhavslandene og mellemøsten - jeg har fået det både i Grækenland og Hulgarien og ved man også kan få det i tyrkiet og de arabiske lande. Der er en stor diskusion om hvor det oprindeligt er fra, men den diskusion vil jeg ikke gå ind i ;) Der er stor variation omkring hvordan de små kager laves, nogle kommer krydderier som allehånde, kanel eller kardemomme i, men jeg er ikke så meget til disse smage. Kan bedre lide kombinationen honning/nødder, men det kan man jo gøre som man har lyst til. Man kan bruge alverdens nødder - pistacier, hasselnødder, mandler, pinjekerner, valnødder, pekannødder, macadamia- og paranødder.. Brug dem du bedst kan lide. Kan anbefale usaltede pictacier - disse er dog meget dyre og er svære at få fat på, så derfor har jeg anvendt valnødder og mandler.
 
 
 

 
 
Opskrift:
10 plader filodej (store)
smeltet smør
hakkede nødder - her mandler og valnødder
 
Sirup lavet af:
2½ dl vand
2 dl sukker
1 spsk citron
Evt. 2 spsk honning til halvdelen af siruppen (hvis man som jeg er vild med smagen)
 
 
Metodik: Jeg startede med at tø filodejen op. Herefter delte jeg de 10 plader op i 4 lige store firkanter således at jeg havde 40 plader i alt. 20 til baklava med mandler. 20 til baklava med valnødder.
 
Herefter lavede jeg siruppen ved at koge vand, sukker og citron i 4 min.
 
Start med at lave baklava med mandler. Man starter med at smøre 1 fad med smeltet smør. Herefter kommes et lag lej i. Laget smøres med smeltet smør. Herefter lægges lagvis dej og smør indtil 6 lag dej er brugt. Nu kommer man smør på det 6. lag dej og herefter nødder. herefter lægges lagvis smør og dej indtil 2 lag dej mere er opnået. Herefter kommes nødder på og herefterlægges lagvis smør og dej indtil 2 lag dej mere er opnået. Herefter lægges lagvis dej og smør indtil alle 20 lag dej er brugt. Slut med smør. Skær nu kagen ud i små firkanter.
 
Fadet sættes i ovnen ved 180 grader i ca. 20 min. Når overfladen er gylden tages kagerne ud af ovnen. Herefter kommes straks halvdelen af siruppen over alle kagerne. Efter en halv times tid kan kagerne spises.
 
Baklava med valnødder laves mens det andet fad er i ovnen.  Gør som baklava med mandler - tilsæt dog honning til resten af siruppen og varm det op inden det hældes over de bagte kager.
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar