fredag den 23. november 2012

Hjemmelavede berlinere og doughnuts


 
Egentligt er berlinere brød og ikke kager - det er faktisk bare en tebolledej som koges i olie. Det ender dog med at blive en sød sag i sidste ende :) 
 
Opskrift (Amo's):
500 g hvedemel
100 g smør eller margarine
50 g gær
1 æg
2 tsk. sukker
1 tsk. salt
2 dl mælk
 
Fyld: Creme eller syltetøj.
 
Pynt: sukker - evt. med lidt kanel i til doughnuts 
 
Metode:
Mælken lunes, og gæren opløses heri.
Dejen samles, æltes og hæver i 45 min.
Dejen formes til en pølse, som deles i 20 lige store stykker, der hviler 2-3 min.
Dejstykkerne trykkes flade (ca. 8 cm i diameter) og hæver ca. 45 min.
Kogning: Koges i olie, til de er gyldenbrune, og anbringes på fedtsugende papir. Fedtstoffet skal holdes lige på kogepunktet. Bliver det for varmt, tager brødet for hurtigt kulør og bliver ikke gennembagt.
Efter afkøling fyldes berlinerne med syltetøj eller creme med en sprøjtepose og trilles i sukker.

3 kommentarer:

  1. Nøj de ser lækre ud ! Bruger du alm. olie eller palmin når du steger dem ?

    SvarSlet
  2. Jeg steger dem i fritureolie. Man kan også bruge palmin, men jeg vil ikke anbefale folk at bruge vindruekerneolie, solsikkeolie eller rapsolie, da de ikke tåler de temperaturer som er nødvendige når man frituresteger.

    SvarSlet
  3. Jeg steger dem i fritureolie. Man kan også bruge palmin, men jeg vil ikke anbefale folk at bruge vindruekerneolie, solsikkeolie eller rapsolie, da de ikke tåler de temperaturer som er nødvendige når man frituresteger.

    SvarSlet