onsdag den 24. april 2013

Jalebi - an indian treat!


Denne opskrift fandt jeg faktisk på youtube, da jeg abonnerer på en indisk madkanal. Jalebi er små fritterede kager vendt i en sirup evt. tilsmagt med fx kardemomme, safran eller roseekstrakt. Jeg lavede mine med kardemomme, men man kan sagtens udelade det, hvis man har lyst. Kan helt sikkert anbefale disse - det er den perfekte kombination at fedt og sødt på samme gang. Og nej - det er ikke en slankeopskrift!

Opskrift dej - ca. 20 små:
½ kop mel
1 spsk. majsstivelse
1 spsk. yoghurt
½ tsk. gurkemeje (eller lidt gul frugtfarve)
1 ært gær
1/3 kop lunkent vand
1 tsk. sukker
1 spsk. olie

Opskrift sirup:
1 kop sukker
3/4 kop vand
1 tsk. citronsaft
½ tsk. stødt kardemomme

Olie til at frittere kagerne i.

Metode:
Først laves dejen ved at gæren opløses i vandet og herefter tilsættes resten af ingredienserne. Dejen skal have konsistens lidt tykkere end pandekagedej. Jeg oplevede på dette tidspunkt at dejen ikke var tynd nok så jeg tilsatte lidt ekstra vand.
Lad dejen hæve 20-30 min.
Imens laves sukkersiruppen. 
Vand og sukker kommes i en gryde og koges ca. 6 min indtil siruppen har en lidt tykkere konsistens  men samtidig er klar i farven. Du kan se at siruppen er færdig ved at tage en dråbe mellem din pege- og tommelfinger og trykke sammen - der skal dannes 1-2 tråde. Det er meget vigtigt at siruppen har denne konsistens, da kagerne ellers vil blive våde i det i stedet for at bevare deres sprødhed.
Når siruppen har den rette konsistens tilsættes kardemomme og citronsaft og siruppen tages af varmen.

Herefter varmes olien op så den er middelvarm. Min kogeplade stod på 6 ud af 10. Dejen kommes i en sprøjtepose, en pose (hvor der herefter klippes hul i) eller en lille tube. Når olien er varm sprøjtes dejen ud i små spiraler (se billedet). Kagerne skal frittere til de er lysegule og let lysebrune nogle steder. Vend dem undervejs. Bag ikke for mange af gangen. Når de er som de skal være lægges de op på noget fedtsugende papir. Mens næste hold kager fritterer vendes 1. hold kager i den varme sirup. Lad ikke kagerne ligge for længe i sukkersiruppen - 20 sek. er nok. Kagerne tages op af siruppen og lægges på et fad.

Jalebi er lækre mens de stadig er varme men kan holde sig ca. 6 dage i en lufttæt beholder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar