mandag den 25. april 2011

Hakkebøf, hjemmelavede fritter og bearnaisesauce...

Fik sådan lyst til en god hakkebøf forleden... Købte noget lækkert magert kød til bøffen, lavede nogle hjemmelavede fritter af bagekartofler og  lavede en hurtig bearnaise... Jeg vil springe opskriften på bearnaisen over, da jeg følger de gældene regler for hjemmelavet bearnaise og sådan en opskrift kan hurtigt findes andre steder på nettet... I stedet vil jeg forklare hvordan man får lavet en god ovn pommes frites....  Fritter er bedst i frituren synes jeg - som noget af det eneste!! - men hvis man gerne vil spare lidt på kalorierne, så vælger man ovn-løsningen...
Kartoflerne skal skæres i stave på størrelse med en finger... derefter skal de udvandes i koldt vand en halv times tid... efter den halve time tages de op og tørres grundigt i et rent viskestykke.. Ovnen skal forvarmes til 225 grader... Kartoffelstavene skal fordeles på en bradepade med bagepapir på... Derefter skal de masseres med olie, og så kommer man masser af groft salt og evt. krydderier på... Jeg bruger ofte timian, da jeg elsker det! Ind i ovnen til de er godt sprøde og gyldne :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar