torsdag den 27. oktober 2011

En del af resultatet af søndagsbagningen :D





Af 1L væske og 1 pk. gær kan man få meget brød! Jeg fik i alt 2 store franskbrød, 15 pigrogger med oksekød og feta samt 9 kanelsnegle.

Basisopskrift på brød (alm. hævning):
1 pk gær
1 L lunkent vand
1 spsk salt
1/2 dl GOD olie
2/3 dele hvedemel
1/3 del grovmel

Det bedste brød laves uden tvivl på røremaskine!
Det er meget vigtigt at man ikke kommer saltet og olien ned til gæren og vandet med det samme... Man skal ALTID komme meget mel i dejen og røre grundigt med røremaskinen, inden man kommer olie og salt ned til - ellers dræber/kvæler man gæren så brødet ikke hæver ordenligt. 
Kom endelig ikke for meget mel i dejen - hellere for fugtig end for tør... Hvis man kommer grovmel i dejen SKAL dejen være meget fugtig da overskydende væske bliver suget af grovmelet under hævning.
Dejen skal når den er æltet elastisk og blød hæve mindst 45 min - gerne 1 time... Herefter slåes dejen ned, formes til brød/boller og hæver igen - ca 30-40 min. Hvis ikke man lader dejen hæve længe nok risikerer man et tungt brød som har det med at poppe underligt op under bagning. Husk at ridse brødene INDEN efterhævningen... Brødene pensles evt. med vand eller æg og bages i en 200 grader varm alm. ovn til det er færdigt og lyder hult når man banker på det i bunden. Boller ca. 15 min og Brød 30-40 min alt efter størrelse... Sæt gerne et krus med vand ind i ovnen de første 10 min af bagetiden ved bagning af brød. Således bliver skorpen sprød!
Hvis man ønsker langtidshævet/koldhævet brød skal man kun anvende 10 g gær til 1 L og vandet skal være koldt.... Dejen skal hæve 1 døgn på køl og efterhæve varmt når man har slået brødet op. 
Når man giver sig i kast med at bage - så skal det gøres ordenligt... Man kan ligeså godt bage en ordenlig portion, således at der er lidt til fryseren, madpakkerne og uventede gæster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar