lørdag den 21. januar 2012

Forberedelser til vegetaruge!

På min uddannelse Ernæring og Sundhed i Århus har vi fået den udfordring, at vi skal leve som vegetarer i en uge... Jeg har valgt at leve som lacto ovo vegetar, da jeg synes at man kan lave flest forskellige ting, når man har mælkeprodukter og æg... Vi skal kostregistrere alt som vi spiser, hvilket i længden er lidt besværligt, men det er meget sjovt at se, om man får de næringsstoffer som man skal have..Desuden har jeg ferie i næste uge - hvilket gør at jeg har mere tid til det...
Min vegetaruge starter på mandag og løber til fredag... Jeg har allerede været ude og købe spændende ingredienser - jeg har set denne uge som en chance for at bringe en masse forskellige bønner og linser ind i køkkenet.

Ind til videre har jeg købt:
Limabønner
Disse hvide bønner er fantastisk cremede og de smager skønt i gryderetter eller kolde og marinerede i salater. Fik dem engang i en bønnesalat  - den tror jeg at jeg vil prøve at kopiere..

Kikærter
Kikærter plejer jeg at købe kogte og udblødte på dåse, men denne gang har jeg købt dem tørrede fordi man får flere for pengene, og fordi jeg regner med at komme til at bruge mange... De skal helt sikkert bruges til hummus - som jeg ELSKER! Men de skal også bruges i en indisk ret - forklaring følger på dagen...

Hvedekerner
Hvedekerner er gode som erstatning for pasta i salater, men de kan også bruges som erstatning for ris eller kartofler...

Andre slags daal som jeg skal ud at købe er:
Black eyes peas
Kidneybønner
Mungbønner
Grønne linser

Og så skal jeg desuden mæske mig i alverdens grøntsager og forskellige slags stivelsesprodukter - hvilket jeg glæder mig rigtig meget til. Ser vegetar ugen som en udfordring som samtidig kan inspirere mig til at prøve en masse forskellige opskrifter og råvarer af...

1 kommentar:

  1. Det lyder som en spændende uge, du går i møde. Glæder mig til at se, hvad du finder på :-)jeg er vild med linser, bønner, kikærter og kerner.... men gør bare alt for lidt i det...

    SvarSlet