søndag den 15. maj 2011

Islagkage til mors fødselsdag

Denne islagkage blev serveret til min mors fødselsdag... Den er lavet af parfaitis med marcipan og chokoladestykker... Det er min mor der lavede isen, men jeg pyntede den... Parfaitis er en is som ikke er opvarmet og har den egenskab at den er så fed at det ikke er nødvendigt at røre den i en ismaskine, da der simpelthen ikke dannes iskrystaller i is lavet af ren fløde... Det er mega nemt at lave parfaitis. Til 4 portioner skal du bruge:

4 Æggeblommer
50g Sukker
Vanillekorn af 1 stang vanille/ eller 2 tsk. vanillesukker
2,5 dl Piskefløde
fyld af en art (evt chokolade, marcipanstykker, smarties, skumfiduser eller whatever you like)

Æggeblommer, vanillekorn og sukker piskes til en tyk æggesnaps... Piskefløden piskes til skum og vendes i æggesnapsen... fyldet vendes i... Ismassen kommes i en form og stilles direkte på frost... Når isen er dybfrosset og du har lyst til at anvende den, så tager du den ud et kvarter før den skal bruges... Måske bliver det nødvendigt at fugte formen med varmt vand for at du kan vende isen ud... Hvis du vil pynte isen med overtræksmarcipan skal du lave marcipanen først og derefter tage isen ud og komme marcipanen på... Derefter skal isen ind i fryseren igen til den skal serveres...

Overtræksmarcipan laves ved at blande flormelis, ren rå marcipan og glucose... Når man skal rulle marcipanen ud er det vigtigt at man bruger mere flormelis som en slags mel...Jeg har anvendt opskriften fra det søde livs hjemmeside... Den fungerer upåklageligt... Man kan farve marcipanen som man vil... Jeg sværger til marcipan frem for fondant - det smager jo 1000 gange bedre.. :D Synes fondant kan se ret så kunstigt ud - dog er det let at arbejde med i forhold til marcipan... Jeg beundrer da også når folk kan lave flotte kunstværker med det... Synes bare ikke det er lækkert at indtage - det er det eneste jeg siger :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar