søndag den 22. maj 2011

Sushi fra Yutaka, Silkeborg....


I fredags fik jeg sushi fra yutaka i Silkeborg... Vil lige dele oplevelsen med jer:


Jeg bestilte menuen uramaki unplugged som består af følgende:
4 uramaki hot prawn: med tempurareje, avokado, agurk og chilidressing
4 uramaki crayfish tails: med krebsehaler/sesam, agurk, snack peber og dildcreme
4 uramaki ugens rulle:
    Tigerrejer, asparges, sugar snaps, agurk
    og japansk mayonaise

Tilbehør: Soya, wasabi & ingefær 
 
Ud over denne menu bestilte jeg 2 uramaki mere:
 
1 Fish n'cheese: med røget laks/massago-rogn, avokado, snack peber og rørt flødeost med krydderurter

1 Spring salmon: med laksetatar/sesam, asparges, sukkerærter og forårsløg

Der følger 2 sæt spisepinde med, hvilket er er god service...
I alt 151 kr... Dette synes jeg er en smule dyrt når man tænker på at det er køb og tag med sushi, men det er klart pengene værd i forhold til sushi fra føtex, hvilket jeg har købt én gang, og aldrig er jeg da blevet så skuffet! Man kan håbe på at konkurrencen på sushirestaurantmarkedet bliver lidt større for eftertiden, hvilket måske kan bringe prisen en smule ned... Det er i hvert fald klart billigere at lave sushien selv... Synes også det smager bedre, men dette er et godt alternativ, hvis man ikke magter at svinge kødgryderne...
 
Uramaki er in-side-out ruller som de også kaldes - altså ruller hvor risen er yderst i modsætning til alm. makiruller hvor tangen er yderst.... Jeg elsker uramaki af en eller anden årsag - maki er også lækre - bryder mig mindre om nagiri - synes de er lidt mere kedelige... Men hver sin smag...
 
Jeg har før fået sushi fra yutaka, dog andre menuer og har været ovenud tilfreds... Denne oplevelse var også okay, men synes dog at standarten er faldet en smule i forhold til da de åbnede... Rullerne er ikke lige store og det er meget forskelligt hvor meget fyld der er i hver... Men smagen fejler intet... Fisken smager frisk og grøntsagerne er sprøde... Synes dog deres wasabi var noget tør denne gang.. Ved ikke om det kan være fordi de selv blander wasabipulveret op i vand, for det kunne være grunden til at den var mere tør denne gang... Yutakas syltede ingefær smager sindsygt godt i forhold til det der blue dragon man kan købe i føtex som er underligt bitter... Det slår dog ikke den hjemmelavede...Tangsalaten som var ovenpå rullerne med krebsehale smagte fint... Er dog ikke så vild med konsistensen der minder lidt om gummi når man bider i det, så det tog jeg af... Den bedste rulle synes jeg er fish n' cheese... Det er også sådan nogle jeg laver selv, når jeg laver det hjemme.. Ud over uramaki, kan jeg anbefale alle yutakas makiruller:
 
California roll: med surimi/crabstick, avocado, snack peber og chili mayonnaise

Northsea maki: med rejer, agurk, snack peber, forårsløg og krydderurt mayonnaise

Spicy tuna: tun med chili

Fish 'n' garlic: med laks, mango og hvidløg

Ugens maki-vegetar: med grillet peber og asparges med pestocreme
Når i skal spise købesushi, så gør jer for guds skyld den tjeneste at tage det ud af plastikbakken og spis det på en tallerken... Lad det gerne lige stå ude et kvarters tid, så det ikke bliver spist iskold... Således bliver smags- og spiseoplevelsen meget bedre... :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar