tirsdag den 5. april 2011

kransekage for 1. gang :)

Hold da op hvor er det let at lave kransekage... Man har brug for 3 ingredienser: Marcipan, sukker og æggehvide.. Jeg brugte arlas opskrift (½): 250g ren rå marcipan, 50 g sukker og 1 æggehvide (past.). Det hele blev kørt på kitchen aiden :) Jeg rullede/formede 3 stænger af massen... Til det brugte jeg lidt flormelis så massen ikke hang fast i bordet. Stængerne fik 6-8 min i en forvarmet ovn 250 grader.. Jeg bruger aldrig varmluft... Jeg lagde en ekstra plade ind under bagepladen for at undgå en branket bund... Det virkede helt fint.

 Ikke de mest perfekt-formede stænger, men de smager ca. 10000000 gange bedre end det tørre knas man kan købe hos føtex eksempelvis... Når man laver sin kransekage selv er man også 100 procent sikker på at undgå abrikoskerne-baseret marcipanmasse... :)
Kagerne smagte fint nylavede med de bliver dejligt seje af at blive frosset efter bagning... dette kan klart anbefales... Hvis man kan lide sin kransekage pyntet, kan man lave en glasur af æggehvide og flormelis og pynte kagerne med... Denne glasur stivner og bliver hård. Personligt er jeg mere til chokolade - så disse stænger får sandsynligt dyppet deres bund i en god mørk chokolade efter de er blevet frosset..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar