onsdag den 24. april 2013

Hjemmelavet smør


Intet er så nemt som at lave smør. Nogle ville nok spørge - hvorfor lave det selv, når man kan købe det? Til det kan jeg bare sige - fordi det smager bedre... Det smager mere flødeagtigt og desuden kan du tilsætte den  smag som du bedst kan lide. Fx hvidløg, urter, kryddersalt, havssalt eller naturel.

Opskrift til ca. 200g smør:
½ l fløde (gerne økologisk)

Metode:
Pisk fløden. Pisk og pisk og pisk - langt forbi det stadie hvor fløden bliver til skum. Til sidst skiller det hele så kraftigt at kærnemælken ligger separat fra selve smørret. 
Dræn smørret i en si - gem kærnemælken som kan drikkes eller bruges i bagværk.
Pres nu smørret grundigt (jeg brugte rene hænder) så resten af kærnemælken bliver presset ud af smørret. Nogle "vasker" kærnemælken ud ved at tilsætte iskoldt vand til smørret og så piske lidt igen for til sidst at presse det, men det gad jeg ærlig talt ikke. Jeg ved faktisk ikke om det er fordi at holdbarheden øges ved at lave denne procedure, men jeg fandt det ikke relevant at gøre. Det vigtigste er blot at smørret presses grundigt, så det til slut er helt "tørt". Processen skal gå ret stærk, da jeg kan regne ud, at for varme hænder vil resultere i smeltet smør ;)
Jeg kan kun anbefale at man ælter lidt salt i smørret, da det fremhæver smagen.

Prøv det - det er super let og så er der en eller anden tilfredsstillelse ved at sige "det har jeg selv lavet"! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar